• روستای بساتین
  • مجموعه: بساتین
  • توضیحات: تصاویری از روستای بساتین
مراسم عیدفطر در روستای بساتین به روایت تصویر مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط admin   
دوشنبه, 12 تیر 1396 ساعت 10:57














 
قرنقعوه فی بساتین مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط admin   
یکشنبه, 30 خرداد 1395 ساعت 18:13

قرنقعوه قرقاعوه
عطونا الله يعطيكم
بيت مكه يوديكم
يامكه يالمعموره
عطونا من مال الله
يسلملكم عبدالله
يالبنيه يالحبابه
ابوج مشرع بابه 
قرنقعوه قرقاعوه
عطونا الله يعطيكم
بيت مكه يوديكم
يامكه يالمعموره
يام السلاس والذهب يانوره
عطونه دحبه ميزان
سلملكم عزيزان

 

هذه اهازیج یردها الاطفال فی الشوارع و سکک قریه البساتین حالیا. قرنقعوه هی عادة تراثیة من الموروث الشعبي، تحتفل به قریه البساتین کباقی القری فی الساحل الشرقی من الخلیج في النصف من شهر الخير رمضان.

و فی یوم القرنقعوه یخرج الاطفال متزینین بثیاب و ازیاء خاصه و تراثیه حاملین اکیاس من قماش یطوفون بها علی منازل القریه طمعا فی الحصول علی الحلوی و المکسرات و الماکولات الذی یوزعه الاهالی علیهم. مرددین اهازیج یقولون فیها " قرنقعوه قرقیعو عطونا الله یعطیکم بیت المکه یودیکم یا مکه یا معموره یا ام السلاسل و  الذهب یا النوره"    

تلك الأهازيج يتغني بها الأطفال، خلال احتفالهم بليلة "القرنقعوه"، التي يحتفل بها أهل قری و مدن ساحل الشرقی من الخلیج متزامنا مع الدول الخلیجیه ، ليلة منتصف رمضان من كل عام. وليلة "القرنقعوه"، احتفال تقيمه الأسر تكريما للأطفال، ومكافأة لهم على إتمام صيام نصف شهر رمضان، ولتشجيعهم على الاستمرار والمواظبة على صيام النصف الباقي منه.  

ورغم كونها عادة تراثية قديمة، إلا أن ألاهالی، ما زالوا متمسكين بإحيائها، حیث تقام فی بعض القری کقریه بساتین بعد اذان العصر و لکن فی بعض القری تقام بعد الافطار.










شاهدو تصاویر اکثر فی التالی ... 
 

 
همایش پاکسازی روستا به مناسبت روز جهانی محیط زیست مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط admin   
پنجشنبه, 09 مهر 1394 ساعت 10:39

روز جهانی محیط زیست روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، به‌عنوان روز میحط زیست انتخاب شده‌است. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 یعنی 36 سال پیش بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP ( برنامه محیط زیست سازمان ملل ) شد. هم اکنون 36 سال است که UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی ، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش ، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس ، درختکاری ،‌فعالیت‌های مربوط به بازیافت ، پاکسازی و... . هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی به مسایلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد.

امروز در بساتین نیز همایشی جهت بزرگداشت روز جهانی محیط زیست برگزار شد. مراسم پاکسازی خیایان های روستا به همت مسئول خانه بهداشت خانم اغماض و مدیر مدرسه عدالت آقای حسن ابراهیمی و با مشارکت دهیاری و شورا و با حضور کودکان و اهالی و امام جمعه روستا برگزار گردید. چنین مراسمی قطعا می تواند جهت آگاه سازی مردم نسبت به حفظ محیط زیست و احیای فرهنگ پاکیزه سازی و تمیز نگه داشتن روستای عزیزمان نقش موثری ایفا کند.  جا دارد از بانیان این مراسم تقدیر و تشکر ویژه ای به عمل آورد.

 

تصاویر بیشتر را در ادامه مطلب ببینید ....





 
عید فطر در بساتین مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط admin   
یکشنبه, 28 تیر 1394 ساعت 23:01

اهالی روستای بساتین امسال نیز همچون همیشه عید فطر را با صفا و صمیمیت خاصی جشن گرفتند.

روز اول  ماه شوال که مصادف است با عید فطر و اتمام ماه پرخیر و برکت رمضان با عادات و تقالید خاص خود در این منطقه جشن گرفته می شود و روستای دلنشین بساتین نیز از این قاعده مستثنی نیست. مردم پس از ادای نماز عید شروع به دیده بوسی و تبریک عید به یکدیگر می کنند و دسته جمعی در کوچه و خیابان های روستا به راه می افتند تا از آشنایان و اقوام خود و بزرگسالان دید و بازدید کنند و با غذاهای متنوع و محلی از آنها استقبال می شود. اکثر مردم روستا روز عید را با لباس محلی که همان دشداشه است جشن می گیرند.







 


 

نظرسنجی

نظر شما در مورد عملکرد دهیاری؟
 

پیوندها



ریاست جمهوری



سازمان شهرداری ها و دهیاری ها